23948sdkhjf

Januarudsalg og prismarkedsføring – hvad er reglerne?

Januarudsalget er på trapperne, og det betyder prismarkedsføring.

Forbrugerombudsmanden har med afsæt i markedsføringsloven udstedt retningslinjer om prismarkedsføring. De nuværende retningslinjer for prismarkedsføring trådte i kraft 1. september 2017, fortæller Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Retningslinjerne er forhandlet med interessenter fra erhvervslivet og repræsentanter fra forbrugersiden, og i retningslinjerne kan virksomheden meget udførligt læse, hvordan virksomhedens prismarkedsføring må udformes.

Retningslinjerne er derfor et meget væsentligt fortolkningsbidrag til markedsføringslovens bestemmelser.

Med de nye retningslinjer er der mere fokus på:

- Erhvervsdrivendes brug af kombinationstilbud
- Outletpriser
- Mængderabatter
- Kortvarige kampagner
- Grundregler for prismarkedsføring
- Det skal altid være tydeligt hvilken pris, der sammenlignes med. Derudover skal virksomhederne, når de sammenligner priser, kunne fremskaffe dokumentation for prissammenligningen.

Prissammenligning – egen normalpris
Normalpris er altid egen normalpris, med mindre andet er oplyst. Der skal være tale om en reel normalpris. Det vil sige, at varen har været udbudt til salg til denne pris og ikke en urealistisk høj pris, der kun har til formål at være en fiktiv sammenligningspris. Besparelsesudsagn må kun anvendes, hvis der foreligger dokumentation for, at betingelserne for at anvende udsagnet er opfyldt.

Kravet om, at varen skal være udbudt til salg til normalpris i en længerevarende periode er for udvalgsvarer (tøj/sko, elektronik, hvidevarer mv.) opfyldt, hvis varen har været udbudt til normalprisen i min 6 uger forud for kampagnen. For dagligvarer er kravet opfyldt, hvis varen har være udbudt til salg i min 4 uger forud for kampagnen.

Tilbudsperiodens varighed
Når kravene til normalprisperioden er opfyldt, kan udvalgsvarer som udgangspunkt markedsføres med et besparelsesudsagn i 2 uger og dagligvarer i 1 uge.

Brug af salgsfremmende udtryk
Salgsfremmende udtryk er bl.a. ”chokpris”, ”tilbudspris”, ”kampagnepris”, og udtryk som disse må kun anvendes i prismarkedsføringen, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at tilbuddet skal være særligt fordelagtigt for kunden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094